Saturday, October 30, 2010

Teknik menjawab SPM 2010

SEMINAR TEKNIK MENJAWAB SPM 2010
ISU-ISU DALAM PENDIDIKAN ISLAM
ž  KEIKHLASAN BELAJAR
ž  TIDAK AMBIL BERAT BERBANDING SUBJEK LAIN/ANGGAP TIDAK PENTING
ž  KURANG LATIHAN
ž  BELAJAR “last-minute”
ž  KURANG MENGETAHUI TEKNIK MENJAWAB
ž  BERANGGAPAN TIADA MASA DEPAN
ž  TIDAK ADA PERUNTUKAN MASA/JADUAL HARIAN
              TIADA TUISYEN PENDIDIKAN ISLAM / AL-QURAN / JAWI
BAGAIMANA SOALAN DIBENTUK
MELALUI SUKATAN PELAJARAN
MELALUI HURAIAN SUKATAN
MELALUI BUKU TEKS
FORMAT PENDIDIKAN ISLAM 1223/1  - KERTAS 1
Jenis Instrument                                  Ujian Objektif & Subjektif        
Jenis Item &                                                       Bahagian A   
Bilangan Soalan                 Ujian Objektif : Aneka pilihan &  mengisi  tempat kosong                                                   
                                                   (40 soalan  & 40 markah)   * Jawab semua soalan.                                        
                                                     
                                                                                 Bahagian B       
                                                    Ujian Subjektif : Respons Terhad & Struktur                                                     
                                                    Mengandungi 4 soalan (60 markah)    
                                                  * Jawab 3 soalan sahaja. Soalan 1 dan 2   adalah WAJIB       
                                                     Soalan ketiga pilih mana-mana soalan 3 atau 4.

Jumlah Markah  &                                    100 markah /      120 ( 2 Jam )
Tempoh Ujian
                                                                  Pengetahuan :  50 %  
                                                                  Pemahaman  :  30%  
Wajaran Konstruk                                 Kemahiran     :  20%
Cakupan Konteks                          Ulum Syari’iyah dan Akhlak Islamiah.      
                                                         Semua bidang pembelajaran tingkatan 4 & 5    
Aras   Kesukaran                                            R S T  :   5 :  3 : 2
Kertas 1
BHGN A: 40 MARKAH
JAWAB SEMUA
SOALAN 1-20
1.ANEKA PILIHAN BIASA
A
B
C
D
2.ANEKA PILIHAN KOMPLEKS
i.
ii.
iii.
iv.
Contoh soalan 2009
Aneka pilihan biasa
ž  2.Akibat munafik terhadap individu ialah
ž  A.melemahkan perpaduan
ž  B.menghalang pembangunan
ž  C.menganggu ketenteraman jiwa
ž  D.menghilangkan sikap kerjasama
ž  6.Antara yang berikut yang manakah perkara wajib haji?
ž  A.Bercukur
ž  B.Niat ihram
ž  C.Niat ihram di miqat
ž  D.Wukuf di padang Arafah 
Aneka pilihan kompleks
ž  4.Apakah kesan buruk terhadap individu yang mengamalkan ajaran sesat?
ž  I Rosak akidah
ž  II Minda tertutup
ž  III Berlaku keganasaan
ž  IV Kehidupan tidak stabil
ž  A.I,II dan III
ž  B.I,II dan IV
ž  C.I,III dan IV
ž  D.II,III dan IV
3.Soalan penyataan 2009
-Saudara kandung al-Saffah
-Khalifah kedua kerajaan Bani Abbasiah

ž  Pernyataan di atas berkaitan dengan khalifah
ž  A.Al-Makmun
ž  B.Al-Mutawakil
ž  C.Harun Al-Rasyid
ž  D.Abu Jaafar Al-mansur
33.Antara ciri orang yang bertambah iman ialah banyak melakukan ibadat ……………………………….
40.Sesuatu penikahan itu dilakukan sah dengan kehadiran calon suami,calon isteri,wali dan ………………
TAKRIF/MAKSUD/ DEFINISI/ MAKSUD PERKATAAN/ISTILAH
Jawapan lengkap & ikut buku teks
Mempunyai 2 atau 4 point/ isi
Markahnya ½ atau 1 markah bagi
    setiap isi
Biasanya menggunakan kata kunci   
    ‘apakah’/ ’berikan’
-          CONTOH:
    1. APAKAH MAKSUD RUJUK ? (2M)     
    2. BERIKAN PENGERTIAN TAHALLUL(2M )
STANDARD DAN KEKUNCI JAWAPAN SOALAN UMUM KBKK BAGI SOALAN KERTAS 1 BAHAGIAN B DAN SOALAN KERTAS DUA
Bentuk soalan (sebab/punca/faktor yang mendorong melakukan perkara baik (positif)
-Iman yang kukuh
-Pengetahuan agama yang mendalam
-Terpengaruh unsur luar yang positif
-Dapat mengawal hawa nafsu
-Sering melakukan amal ibadat
-Memperbanyakkan doa kepada Allah SWT
-Mengelak diri dari melakukan maksiat dan kemungkaran
Bentuk soalan (sebab/punca/faktor yang mendorong melakukan perkara buruk (negatif)
-Iman yang lemah/tidak mantap
-Pengetahuan agama yang lemah
-Terpengaruh rakan sebaya
-Kurang kasih sayang ibu bapa
-Masyarakat tidak prihatin
-Pengaruh keduniaan/kebendaan
-Terpengaruh hawa nafsu
-Terpengaruh media massa
-Tidak melaksanakan perintah Allah SWT
-Tidak membaca dan menghayati Al-Quran
-Tidak mendengar nasihat ulamak
-Makan makanan haram/rasuah/judi
Kesan Positif/hikmah/faedah/akibat/kepentingan/keunggulan sesuatu amalan baik kepada individu muslim
-Dikasihi Allah SWT
-Dihormati oleh masyarakat
-Melahirkan individu yang berjiwa murni dan luhur
-Jiwa tenang
-Hidup diberkati
-Maruah terjaga
-Akidah terpelihara
Kesan positif/hikmah/faedah/akibat/kepentingan/keunggulan sesuatu amalan baik kepada masyarakat muslim
Hidup aman dan harmoni
-Syiar Islam berkembang
-Menjalin silaturahim
-Masyarakat bekerjasama
-Pembangunan pesat
-Diredhai Allah SWT
-Bertambah nikmat/berkat/murah rezeki

Kesan positif/hikmah/faedah/akibat/kepentingan/keunggulan sesuatu amalan baik kepada Negara
-Islam tersebar
-Taraf hidup meningkat
-Negara aman dan tenteram
-Negara menjadi maju
-Umat Islam bertambah maju
-Ekonomi teguh
-Disegani negara lain
Kesan /akibat/sebab dilarang jika melakukan perkara buruk atau perkara negatif pada diri individu
-Dimurkai Allah SWT
-Dibenci masyarakat/hidup terasing
-Jiwa tidak tenteram
-Maruah diri tercemar
-Iman semakin kurang
-Dihukum Qisas/Hudud didunia
Kesan /akibat/sebab dilarang jika melakukan perkara buruk atau perkara negatif pada  keluarga/masyarakat
-Keluarga / masyarakat porak peranda
-Dipulau masyarakat
-Dimurkai Allah SWT / dilaknati Allah SWT
-Sentiasa susah/miskin
-Maruah tercemar / hina
-Tidak hormat
Kesan /akibat/sebab dilarang jika melakukan perkara buruk atau perkara negatif pada  Negara
-Negara mundur
-Ekonomi negara semakin merosot/miskin
-Berlaku perpecahan kaum
-Banyak berlaku pergaduhan/permusuhan
-Pembangunan terbantut
-Dijajah kuasa asing (politik/ekonomi/pemikiran)
-Dilaknat/dapat bala dari Allah SWT
Kesan /akibat/sebab dilarang jika melakukan perkara buruk atau perkara negatif pada agama
-Maruah /agama rosak/dihina
-Dakwah menjadi sukar
-Maruah umat Islam tercemar
-Allah murka
Cara mengatasi:
Tingkatkan iman
-Menguatkuasakan undang-undang/ketatkan undang-undang
-Mengenakan hukuman berat/hudud/qisas
-Mengadakan kempen/seminar yang berkaitan dengannya
-Membaca dan menghayati Al-Quran
-Melaksanakan semua perintah Allah
-Menjauhi semua larangan Allah SWT
-Masyarakat prihatin/memberi teguran/melapor
-Mengamal nilai murni dalam kehidupan
-Mematuhi arahan negara
-Menegakkan keadilan Allah SWT
-Menutup / menghapus tempat maksiat
-Ibubapa berperanan mendidik anak-anak
-Mendengar nasihat alim ulamak / pakar
-Mengawal media massa
-Mengawal hiburan keterlaluan
-Membentuk pembimbing rakan sebaya / idola yang baik
Cara mengatasi / Aplikasi / Cara yang meminta jawapan berbentuk perlakuan
-Melaksanakan ibadat wajib
-Melakukan ibadat sunat
-Membaca mengkaji dan menghayati -Al-Quran
-Berzikir
-Berdoa
-Majlis ilmu
-Undang-undang
Soalan berbentuk sikap atau sifat
-Bertawakal setelah berusaha
-Redha dengan ketentuan Allah
-Sabar dengan ujian Allah
-Berpada-pada (qanaah) dengan apa yang ada
-Amanah
-Ikhlas
-Rajin berusaha
-Tidak putus asa
JAWAPAN MESTI ADA
(terbaru dari skema SPM  2006)
Isi (point penting)
Huraian
Contoh
Contoh skema 2009……………………
Kertas 2
Kata kunci “Terangkan”
Terangkan dua peranan tawakal kepada pendakwah dalam menyampaikan ajaran Islam.
Jawapan :
#Mendidik sifat sabar supaya …………..
#Menghindari putus asa agar ……………….
1.b)(iii) Terangkan dua cara anda menghindari daripada memakan makanan yang haram.
Jawapan :
*Memastikan sumber yang halal kerana ……………
*Ada sijil halal dari JAKIM
.  PERBEZAAN /PERBANDINGAN
Jawapan mesti ada :
-Kolum
-Mesti ada perbezaan
-Menunjukkkan perbezaan dalam nilai yang sama

Beza khuluk dan fasakh 
Khuluk
Fasakh



-Haji dan umrah
-Fasakh dan khuluk
-Aqiqah dan korban
-Wajib haji dan rukun haji
-Haji ifrad/tamatuk/qiran
Soalan hukum
 -SAH / TIDAK SAH
-BATAL/ TIDAK BATAL
-SAH TAPI HARAM
-SAH TAPI MAKRUH
-HALAL/HARAM/HARUS
Contoh 2009 :
2.(c)Nyatakan hukum dan alasan .
i)Aminah seorang anak tunggal dan bapanya meninggal dunia.Beliau telah bernikah dengan berwalikan bapa saudara sebelah bapanya
*      TAMADUN ISLAM (SEJARAH/ TOKOH)
*      Jwpn mestilah mengikut kehendak soalan.
*      Jwpn secara point/ fakta ringkas adalah lbh baik drpd esei.
*      Mrkh diberi berdasarkan isi bknnya jln cerita.
*      Kesalahan membina ayat tdk ditolak mrkh.

PENDIDIKAN ISLAM 1223/2 – KERTAS 2
Jenis Instrument                                  Ujian Subjektif     
  
Jenis Item &                             Subjektif: Respons Terhad & Struktur
Bilangan Soalan                   Mengandungi 5 soalan.
                                                                      
 Jawab semua soalan.                                        
                                                    
Jumlah Markah  &                           100 ( 1 Jam  40 minit)
Tempoh Ujian
Wajaran Konstruk                           Pengetahuan :  50 %  
                                                             Pemahaman   :  30%  
                                                             Kemahiran     :  20%
Cakupan Konteks                  Ayat dan hadis kefahaman, ayat   hafazan
                                                      tajwid & kemahiran jawi
                                                      Semua bidang pembelajaran tingkatan 4 & 5
Aras   Kesukaran                             R S T  :   5 :  3 : 2
PENILAIAN KERTAS 2
1.AYAT HAFAZAN   
2.  KEFAHAMAN AYAT
3. HUKUM TAJWID
4. KEFAHAMAN HADIS
5. JAWI
Kefahaman ayat al-quran
Tingkatan 4 – 7 tajuk
Tingkatan 5 – 6 tajuk
Contoh : 2009
1.a)Surah Attaubah ayat 128-129
Ayat di atas menjelaskan kasih sayang Rasulullah SAW terhadap umatnya dan sifat tawakal baginda dalam menyampaikan dakwah.
i)Apakah maksud tawakal?
ii)Nyatakan dua cara anda mengasihi Rasulullah SAW
iii)Terangkan dua peranan tawakal kepada pendakwah dalam menyampaikan
Contoh jawapan
ž  1.a)
ž  i)Maksud tawakal
ž  Berserah/ kepada Allah SWT setelah berusaha bersungguh-sungguh
ž  ii)Dua cara mengasihi Rasulullah SAW
ž  Berselawat
ž  Mengamalkan sunnah
ž  Menjauhi larangannya
ž  Menziarahi makamnya
ž  Berakhlak mulia
ž  Menghormati keluarganya
ž  Menghormati sahabatnya
ž  Menghafaz hadisnya
ž  iii)Dua peranan tawakal
ž  Menambah keyakinan diri dalam berdakwah/ supaya ………….
ž  Menanam sifat sabar /dalam menempuh ujian
ž  Tidak putus asa /apabila ………………
ž  Yakin pertolongan Allah/ bagi menyelesaikan masalah
ž  Ikhlas berdakwah/ tanpa mengharapkan ganjaran
ž  Reda /dengan ujian Allah
Kefahaman hadis
b)Sabda Nabi SAW
Hadis makanan yang halal
i)Nyatakan dua ciri makanan yang baik
ii)Jelaskan kebaikan makanan yang baik
iii)Terangkan dua cara anda menghindarkan diri daripada memakan makanan yang haram
Jawapan
1.b)i)Dua ciri makanan
-makanan yang halal
-makanan yang disembelih mengikut syarak
-makanan yang berzat
-makanan yang mudharat/beracun
-sumber halal
-makanan bersih
-makanan berkhasiat
-makanan yang diusahakan oleh orang Islam
-suci
-tanda halal
-tiada nas mengharamkannya
ii) Kebaikan makan makanan yang baik
-Sihat
-Lindungi dari penyakit
-Jaga akal
-Jaga maruah
-Dimakbulkan doa
-Dapat pahala
-Dilindungi maksiat
-mudah dapat ilmu
-akhlak mulia
-elak neraka/masuk syurga
-pelihara akidah
iii)Dua cara hindar makanan haram
-Hindar makanan syubhah/……….
-Memastikan sumber halal/……….
-Memastikan bahan halal/……….
-Memilih tempat halal/……..
-Dgn ilmu/………
-Logo halal/………….
Pengajaran
ž  Soalan 3  )b) iii)
ž  2 pengajaran hadis selain dari mengekalkan perpaduan dalam masyarakat
ž  -Semua umat Islam bersaudara supaya hidup aman damai
ž  Umat Islam hendaklah menghindari sifat dengki /………….
ž  Umat Islam digalakkan kenal mengenal /…………….
Ayat hafazan
ž  Surah Al-Mukminun : Ayat 1 – 4 
ž  Soalan 1: 
ž  Lengkapkan potongan ayat di bawah dengan pilihan jawapan yang betul daripada jadual di atas. 
ž  Anda hanya perlu menulis abjad berkenaan sahaja.




A
B
C
D



ž  قد أفلح ______________ 
ž  الذين هم فى _______________ خشعون
ž  والذين هم _____________ معرضون
ž  والذين هم للزكوة _______________
ž  Surah Luqman : Ayat 17 
ž  Soalan 4: 
ž  Potongan ayat al-Quran berikut tidak disusun mengikut tertib seperti dalam al-Quran. Susun semula potongan ayat tersebut mengikut tertib.
ž  Anda dikehendaki menulis nombor ayat sahaja.
ž  SPM 2007
 واصبر على ما اصابك
1
يا بنى اقم الصلوة
2
ان ذلك من عزم الامور
3
وأمر بالمعروف وانه عن المنكر
4



Tajwid
ž  4.b)Nyatakan hukum tajwid
Izhar syafawi
Mad Wajib Muttasil
Idgham maal ghunnah
Ikhfak hakiki
Iqlab

(1)ان تميد
(2)السماء
هدى (3)ورحمة
(4)هم يوقنون

ž  Nyatakan hukum tajwid dan cara bacaan
ž  انما
ž  الزكوة
ž  المهتدين
ž  Ayat penuh surah Attaubah :18
ž  Jawapan :
ž  A.Wajibalghunnah cara bacaan dengung
ž  B.Alif lam shamsiah dibaca dgn sembunyi lam
ž  C.Mad Aridh li sukun dibaca kadar 2/4/6 harakat
Jawi ke rumi 2009
1.الله مغورنياكن كماهبرن برفيكير كفد ماءنسي
2.للاكي حرام مماكاي امس دان سوترا تولين
3.تمفت ريكرياسي ممرلوكن فنجاكاء ن يغ سيستيماتيك
4.عمر بن عبد العزيز ممفوياءي فريبادي يغ لوهور


Jawapan / skema
ž  Satu keratan satu markah
               Kesalahan 4 perkataan = 0 markah
Lagi jawi 2009
Tulis semula ke tulisan Jawi :
Takwa merupakan bekalan terbaik untuk kehidupan di akhirat.Untuk memperoleh ketakwaan,kita hendaklah ikhlas kepada Allah SWT sama ada dalam konteks hubungan kita dengan Allah SWT seperti puasa dan haji atau hubungan sesama manusia seperti jual beli dan nikah kahwin
Jawapan
ž  Satu keratan = 1 markah
ž  Kesalahan  4 huruf = 0 markah
ž  Jawapan :
ž  Latihan pada murid
Teknik mendapat markah yang baik
1.Sebelum peperiksaan :
-Mulakan dengan bismillah
-Isi angka giliran/kp/kod mata pelajaran
-Mulakan jawapan pada muka surat yang baru
2.Merancang masa :
-Baca arahan
-Kertas soalan yang betul
-Bilangan muka surat betul
-masa yang diperuntukkan
-rancang masa
Contoh :
Kertas 2 PAI (1 jam 40 minit) lima soalan 100 /5 soalan
ž  Pemilihan soalan
ž  -Baca sepintas lalu semua soalan
ž  Senaraikan fakta penting dan garis kehendak soalan
Semasa menjawab
1.Tulisan jelas dan kemas
-Jelas (mudah dibaca)
-Gunakan ballpen dakwat hitam
-Elakkan perkataan ringkas/sms
-Elakkan guna pensil
-Saiz tulisan besar
-guna huruf cerai
-Jawapan mesti kemas/bersistem
-Jika silap potong sahaja jangan liquid
-Tulis nombor soalan dan ceraiannya
-Mulakan dengan kepala jawapan
-Tulis dalam bentuk point/isi + huraian + contoh
-Beri jawapan lebih dari yang diminta
-Mulakan jawapan di antara jawapan dengan berselang
-Mulakan jawapan dengan muka surat baru
-Walaupun tidak tahu jawapan tetap menulis nombor dan kepala jawapan
-Jangan padam jawapan yang ragu-ragu
-Menulis markah dihujung jawapan
  Sekian terima kasih
Disusun oleh : Ustaz arif